Lite pepp och råd till er som också kämpar med att gå ner i vikt!

Skriv upp allt ni äter! Jag lovar, då "fuskar" man inte och man ser svart på vitt vad man egentligen stoppar i sig.

Träna! Det är a och o. Alla är vi olika, vi gillar olika träningsformer och vill kanske inte lägga hur mycket tid som helst på det, men en promenad på minst 30 min varje dag hinner man med. Och för att kombinera kan man ta en cykeltur ett par ggr i veckan. Eller bli medlem på ett gym och be dem om hjälp hur du ska gå tillväga för att lyckas gå ner i vikt, de är där för din skull. En del kanske tycker att det är dyrt att gå på gym, men se det som en investering i ditt eget liv!

Planera! Gör storhandling och köp hem allt ni kan tänkas behöva för varje vecka, planera matlista så ni ser dag för dag vad ni ska äta. Gör också storkok, matlådor som ni kan frysa in i frysen och ta fram när ni kommer hem en dag och är hur hungriga som helst. Då är det lätt att ta det som finns tillgängligt och det är oftast mackor,kakor, ja det som finns i skåpen. Och det är det man vill undvika genom att ha måltider färdiggjorda.

Maten! Det finns nuförtiden hur mycket som helst som ska få dig att gå ner i vikt. Drycker,pulver,barer som ersätter måltider. Min åsikt vad det gäller att ersätta måltider är att det känns helt absurt! Du behöver äta riktig ordentlig mat för att orka med i vardagen och allt vad det innebär, kroppen behöver all näring och vitaminer den kan få. Det finns de som gärna vill fuska sig fram till sin normalvikt genom att tex ta till sådana här drycker, pulver osv och inte tränar. Men du måste självklart träna också! Det blir tillslut en god cirkel när du äter rätt och tränar. DÅ mår kroppen bra ska ni se :-) Vet man inte vad man ska äta? Kolla runt på nätet, kokböcker för att hitta det som passar just dig. Alla är vi olika och allt passar inte alla. Det finns hur mycket som helst nuförtiden att få reda på, men passa er för alla farliga dieter. Se till att träna och äta sunt istället! Det tjänar ni mer på i längden :-)


Välkomna med tips om ni har några på lager som ni vill dela med er av! Bara kul att få lära sig mer :-)


Just nu är jag väldigt, väldigt trött.. Det är torsdag och det innebär box på gymmet, ett fruktansvärt svettigt och kul pass! Men nu har jag och mina vänner även börjat gå på ett till pass på torsdagar, funktionell heter det. Väldigt bra träning för balansen,styrka och stabilitet. Bra pass för att stärka kroppen, men det är tufft! Så jag har alltså tränat två tim ikväll, som varje torsdag numera. Och så cyklar jag ju fram och tillbaka hela tiden, blir nästan en mil/dag haha. Snacka om benmuskler! Ska alltså bli skönt att få sova nu ;-) 

Det är nästan helt sjukt om man jämför mitt liv nu och hur det såg ut för 1 år sedan.. Nu är träningen en väldigt stor del av min vardag, då gick jag endast på promenader då och då. Träningen får mig att må bra! Så förbaskat nöjd just nu.. Jag tycker det är hur kul som helst, även fast jag tränar minst 4 pass i veckan, cyklar varje dag och försöker komma ut och jogga iaf 2 ggr i veckan så verkar jag aldrig tröttna. Tack och lov för det! :-)

Min kondition har blivit så otroligt mycket bättre!! Jag orkar gå uppför trappor utan att behöva flåsa och hämta andan som jag gjorde förut, jag orkar hålla uppe ett högt tempo på passen utan att behöva stanna av efter en kort stund osv. Min uthållighet har också den blivit bättre, jag lyckas pusha mig själv till att klara liiiite mer även fast jag kanske inte orkar.. Men det finns alltid lite kvar att ge! Och känslan när man har kört slut på sig själv är helt outstanding, det är den känslan som jag alltid strävar efter. DÅ mår man så jäkla gött! ;-)


Jag har nog kommit på vad jag "vill bli när jag blir stor".. Jag har alltid velat jobba med människor, hjälpa människor men inte vetat inom vad eller på vilket sätt? Men nu har jag kommit på det. Jag vill hjälpa människor som är i samma sits som jag varit i, hjälpa människor till att få en bättre hälsa och livsstil. Och jag tror det skulle passa mig alldeles utmärkt :-) Hälsocoach! Ska kika lite mer på vad som finns men just nu ligger det högst upp på min lista..



Alla nya läsare som har hittat hit via min systers blogg, välkomna! Hoppas ni följer med på min resa :-)

Äntligen under 90!!!!!


Här kommer veckans viktresultat:
Vecka 1: -2,2
Vecka 2: -0,5
Vecka 3: -0,8
Vecka 4: -0,6
Vecka 5: -1,6
Vecka 6: -0,4
Vecka 7: -0,4
Vecka 8: -1,0
Vecka 9: -0,9
Vecka10: -0,8
Vecka11: +0,4
Vecka12: -2,1
Vecka13: +0,6
Vecka14: -1,1
Vecka15: -1,0
Vecka16: -0,8
Vecka17: -1,3
Vecka18: -0,1
Vecka 19: +0,3
Vecka 20: -0,6
Vecka 21: -1,2
Vecka 22: +0,2
Vecka 23: -2,9
Vecka 24: +2,3
Vecka 25: -1,2
Vecka 26: -1,2
Vecka 27: +1,2
Vecka 28: -1,2
Vecka 29: -0,9
Vecka 30: -1,2

Totalt viktminskning: 21,1 kg.

Jag väger i nuläget 88,9 kg.


Hell yeah! Nu jäklar :-) De där 0,9 ska ta mig sköen va väck om en vecka! Då har jag även något att fira i Sthlm.. :-)


Tack, tack, tack för era små söta kommentarer!! Blir otroligt glad och rörd :-) Och även om jag inte svarar på era kommentarer så är jag oerhört tacksam! 

Det är så svårt att beskriva känslan av att få höra alla fina saker alla säger hela tiden, både här i bloggen och av folk jag träffar! En riktigt feelgoodkänsla att få bekräftelse på att allt slit lönar sig. 
 

Så, återigen.. TACK!!! :-)














Sådärja, på begäran fick ni nu lite bilder! :-) En del är inte såå bra men men... bättre än inget säg! Och nej, jag brukar inte le på bilder... Men något som jag uppenbarligen får lära mig att göra med tanke på att jag blir mer och mer nöjd med min kropp och därför säkert inte kommer gömma mig så fort en kamera kommer fram, något jag alltid gjorde förut.

Föresten, kan nog vara kul för er att få se lite mer hur jag såg ut tidigare... Dessa bilder är tagna för 2 år sedan. Jag mår illa, när jag ser detta.. Kan nog vara en bra "morot", att gå tillbaka och titta på gamla bilder. För så vill jag aldrig se ut igen, sådetså. :-)









Nu när jag sitter och jämför bilder så ser jag verkligen, vilken jäkla skillnad det är! Känner knappt igen mig själv.. Fan vilken snygging jag har gått och blivit! ;-)
..ordning på torpet igen!

Fick en läxa av Karin förra veckan, skriva checklistan!! Det har jag nämligen slarvat med den sista tiden.... Och tro mig, skriver man inte upp allt man äter.. ja, då åker det ena och det andra in genom munnen. Det blir alltså lätt mer än vad man ska äta varje dag, därav övervikt såklart. Men nu så! Nu är jag igång igen med checklistorna, där skriver man alltså upp allt man äter dag för dag. Känns skönt! :-)

När jag kom hem för ett tag sen avnjöt jag en god omelett med rökt kalkon, röd paprika, grön paprika och babyspenat. Både lättlagat och lätt i matväg, perfekt efter träningen och vid den här tiden. Första gången i hela mitt liv som jag ens gör omelett, men det var ju hur lätt som helst haha!

Här kommer veckans viktresultat:
Vecka 1: -2,2
Vecka 2: -0,5
Vecka 3: -0,8
Vecka 4: -0,6
Vecka 5: -1,6
Vecka 6: -0,4
Vecka 7: -0,4
Vecka 8: -1,0
Vecka 9: -0,9
Vecka10: -0,8
Vecka11: +0,4
Vecka12: -2,1
Vecka13: +0,6
Vecka14: -1,1
Vecka15: -1,0
Vecka16: -0,8
Vecka17: -1,3
Vecka18: -0,1
Vecka 19: +0,3
Vecka 20: -0,6
Vecka 21: -1,2
Vecka 22: +0,2
Vecka 23: -2,9
Vecka 24: +2,3
Vecka 25: -1,2
Vecka 26: -1,2
Vecka 27: +1,2
Vecka 28: -1,2
Vecka 29: -0,9

Totalt viktminskning: 19,9 kg.

Jag väger i nuläget 90,1 kg.


Och nu när det ska bli ordning på torpet, tror ni jag lyckas gå ner resterande 2,1kg (det som är kvar till nästa delmål) på två veckor? Då ska jag nämligen upp till Sthlm och det kan vara lite extra kul att ha klarat det tills då. Kan vara en kul utmaning iaf :-)

Vecka 1: -2,2
Vecka 2: -0,5
Vecka 3: -0,8
Vecka 4: -0,6
Vecka 5: -1,6
Vecka 6: -0,4
Vecka 7: -0,4
Vecka 8: -1,0
Vecka 9: -0,9
Vecka10: -0,8
Vecka11: +0,4
Vecka12: -2,1
Vecka13: +0,6
Vecka14: -1,1
Vecka15: -1,0
Vecka16: -0,8
Vecka17: -1,3
Vecka18: -0,1
Vecka 19: +0,3
Vecka 20: -0,6
Vecka 21: -1,2
Vecka 22: +0,2
Vecka 23: -2,9
Vecka 24: +2,3
Vecka 25: -1,2
Vecka 26: -1,2
Vecka 27: +1,2
Vecka 28: -1,2

Totalt viktminskning: 19 kg.

Jag väger i nuläget 91 kg.

Förra torsdagens resultat och snart är det en ny torsdag.

När jag var på vvmötet i torsdags förklarade jag för KonsulentKarin att min motivation försvunnit en aning och den där gnistan som fanns i början saknas.. Självklart vet hon vad som ska sägas för att man ska bli peppad och inte nog med det, igår hade jag fått hem ett vykort på posten. Med en peppande text. Jag blev rörd! Och tacksam:) Så tack Karin och Anette!


Updatering vad det gäller löpningen.. Jag märker framsteg och det känns hur kul som helst! Jag kör intervallträning i nuläget, går raskt och joggar om vartannat. Så tänkte jag hålla på ett tag och samtidigt jogga lite längre för varje gång. Bäst att ta det lugnt så man tycker det är roligt i längden och orkar hålla på med det! Det är så befriande att ge sig ut i solen och svettas, skingra tankarna och bara få en stund för sig själv. Livsnjut!

Nu ska jag strax ge mig iväg till gymmet, step up. Efter det blir det en promenad med fina vänner!

Som rubriken lyder så är det en soligt ute idag! Och jag gör mitt sista jobbpass ikväll för den här helgen. Innan det ska jag cykla in till stan och gå en härlig vårpromenad med Eve och Pitti :) Har precis ätit lax,potatis, morötter och hemmagjord romsås-guuuud så gott det var!

Imorgon är det dags att träna igen, förkylningen verkar ha släppt nästan helt! Då blir det afrodans följt av ABS, mag och ryggträning.

För ett par dagar sedan fick jag för mig att ställa upp i Vårruset, men vet inte om jag får med mig någon.. Intresserade? :) Det är bara 5km långt och det är såklart valfritt om man vill promenera eller springa/jogga. Blir förmodligen isf Måndagen 10 maj i Göteborg. Jag har aldrig i hela mitt liv sprungit men håller just nu på med lite intervallträning, går 2 min och joggar 2 min om vartannat så jag vänjer mig. Konditionen är det inga större problem med men det är just uthålligheten, men det är på god väg att bli bättre märker jag! Det verkar ju så skönt att bara ge sig ut i det härliga vädret och ta en springtur! Jag vill också göra det :) Ska införskaffa mig ett par löpskor först bara..

Ha en härlig söndag! Nu ska jag ut i solen och samla på mig massa energi.

Vecka 1: -2,2
Vecka 2: -0,5
Vecka 3: -0,8
Vecka 4: -0,6
Vecka 5: -1,6
Vecka 6: -0,4
Vecka 7: -0,4
Vecka 8: -1,0
Vecka 9: -0,9
Vecka10: -0,8
Vecka11: +0,4
Vecka12: -2,1
Vecka13: +0,6
Vecka14: -1,1
Vecka15: -1,0
Vecka16: -0,8
Vecka17: -1,3
Vecka18: -0,1
Vecka 19: +0,3
Vecka 20: -0,6
Vecka 21: -1,2
Vecka 22: +0,2
Vecka 23: -2,9
Vecka 24: +2,3
Vecka 25: -1,2
Vecka 26: -1,2
Vecka 27: +1,2

Totalt viktminskning: 17,8 kg.

Jag väger i nuläget 92,2 kg.

Den här veckan hade det inte alls gått som jag ville. Men men, it is what it is! Ikväll var jag tvungen att skippa Boxen, har oturligt nog blivit förkyld. Inget jag har tid med just nu... men jag vågar inte träna med förkylning i kroppen, då är det lika bra att låta bli.
  Just nu är det nog jag som behöver lite extra motivation.. Jag blir alltid lite off när jag har gått upp, fast efter ett tag lyckas jag få tillbaka glöden. Men ibland är det lite extra tungt. Det är som en bergochdalbana när det gäller att gå ner i vikt, minst sagt. Ena stunden är man så jäkla taggad, andra stunden är det lite tuffare och man lägger inte manken till som man annars gör.. MEN, i slutändan är det värt det. 
 
Över till något roligare!
Idag har vi två Toftby i tidningarna. Johanna är med i Amelia som kom ut idag, tycker ni ska kolla in det! Så fin syster och fina systerbarn man har:) 
 Och jag var visst med i Falköpingstidningen idag, pappa som ringde och berättade detta.. Reportaget vi gjorde förra veckan om min viktminskning. Helsida, kul! :) Ser att det är några som har hittat hit efter att ha läst och blev inspirerande av vad de läste, helt fantastiskt tycker jag! Att jag, inspirerar andra? Häftigt.

 Något som vore ännu mer fantastiskt är att vi kan inspirera och peppa varandra! Så, ni som håller på med en viktminskning: Dela med er av allt vad det nu kan vara. Självklart ni andra också! :)


Catta om Oh happy day, everyday!:
Gud så du är duktig! Kämpa på.
Själv kämpar jag också med att gå ner i vikt, har sen i augusti gått ner 12 kg men nu har det stannat, väldigt enerverande, måste se över vad jag gör för fel, motivationen är en del av det, en del är att alla är så positiva och tycker att jag har varit så duktig och gått ner så mycket - då är det som att hjärnan ställer in sig på att jag är klar fast jag har 10 kg kvar, kanske tom 15, men jag är nöjd med 10 till.
Måste också bli bättre på att inte slarva att väga maten, har varit lite slarvig på sista tiden.

Har du nåt knep när man är sugen på nåt när man sätter sig ner på kvällen för att se på TV, då blir jag alltid sugen att tugga på nåt, tyvärr inte frukt. Dessutom älskar jag att baka och ofta blir det kladdkaka med grädde till.

Tack för härlig blogg - jag lovar att komma tillbaka fler gånger för att fylla på min egen motivation lite grann.

Kram och lycka till!



Först och främst vill jag säga TACK för dina fina ord. Och vad duktig du är!

Jag förstår dig vad du menar med att hjärnan ställer in sig på att du är klar, men det är nog då du måste "motarbeta" med att tänka att du inte alls är klar. Du får bara ge dig fasen på det!

Det är efter ett tag som man börjar "komma ur banan", i början är man jättenoga med att sköta sig. Maten, träning, inte så mycket sötsaker osv. Men efter ett tag är man inte alls lika noga utan tänker "Äh, den där kakan gör inte så mycket..", "Äh, lite mer mat gör inte så stor skada.." Men det är de små sakerna som tillslut blir mycket i längden. Tycker du ska fortsätta din resa men tänk att "Nu jäklar ska jag se till att avsluta det här!" Inställningen är a och o, deppa inte ihop bara för att det nu står still för då lär det inte hända något. Det är helt normalt att det är upp och ner, konstigt vore det väl annars?

Men det här med att du står helt still efter 12kg kan vara så att du har nu gjort av med en hel del och kroppen börjar märka av detta och den gillar det inte. Det är något som händer som den inte är van vid, det är då man får lägga i en högre växel! Du måste börja kämpa ännu mer. Men det klarar du!

Något gott att tugga på framför tv:n? Dipp med olika grönsaker så som paprika,gurka, morötter,blomkål tycker jag funkar utmärkt! Följer du Viktväktarna så är grönsakerna gratis i Propoints, hur bra som helst. Annars brukar jag steka skivad banan och ta en/två skedar vaniljglass till, mycket gott. Då får jag något sött men ändå inte som kostar för mycket Propoints eftersom det endast är glassen som kostar. Försök att byta ut kladdkakan mot något annat, tror du är helt insnöad med att ha något sött framför tv:n. Försök att tänka "Outside the box" när det gäller att hitta något annat att mumsa på.

Hoppas detta kan vara till någon nytta för dig! Lycka till med allt :)
Mötet med västgötabladet gick hur bra som helst! Det var jäkligt kul. Jag blev enormt peppad och så stolt över mig själv när jag satt och återberättade om min väg till förändring, det blev att jag verkligen tänkte igenom allt. Det här gjorde mig ännu mer taggad!
 Tack Karin, viktväktarkonsulenten här i skövde, som frågade om jag ville ställa upp på intervjun! Och tack för att du är så jäkla bra! ;) Som pricken över i så hade jag gått ner den här veckan också.. 3 kg kvar till delmål2 är avklarat. Jäklar anamma!

Jag blir nästintill hög av hela den här resan, det är så svårt att förklara allt jag känner.. Men idag gick det upp ett ljus för mig, jag tror jag vet vad jag vill syssla med om ett par år. Jag vill dela med mig av allt jag lär mig, av all underbar energi jag får ut av det här och all positivitet så andra blir lockade att ge sig ut på en egen resa!
Kan ni gissa vad? ;)


Vecka 1: -2,2
Vecka 2: -0,5
Vecka 3: -0,8
Vecka 4: -0,6
Vecka 5: -1,6
Vecka 6: -0,4
Vecka 7: -0,4
Vecka 8: -1,0
Vecka 9: -0,9
Vecka10: -0,8
Vecka11: +0,4
Vecka12: -2,1
Vecka13: +0,6
Vecka14: -1,1
Vecka15: -1,0
Vecka16: -0,8
Vecka17: -1,3
Vecka18: -0,1
Vecka 19: +0,3
Vecka 20: -0,6
Vecka 21: -1,2
Vecka 22: +0,2
Vecka 23: -2,9
Vecka 24: +2,3
Vecka 25: -1,2
Vecka 26: -1,2

Totalt viktminskning: 19 kg.

Jag väger i nuläget 91 kg.



Imorgon börjar påskhelgen på riktigt. Och jag är ledig hela påsken! Hur underbart som helst :) Vi ska ha påskmiddag här hemma imorgon, med alla dess läckerheter. Jansons frestelse! Mums. Men det blir till att ta en assiett(stavning?) istället för en vanlig, stor tallrik.. Då begränsar man portionen och det ser ut att vara mycket mat när det i själva verket är en lagom portion! Ett väldigt smart tips. Det kör jag med varje dag.. Och oftast så är ju ögat hungrigare än magen, därför får man lov att lura sig själv lite!

Påskgodis är jag väldigt svag för, säg något godis man inte är svag för? De där vita och gula mandeläggen från Anthon Berg, mamma miiiiaaaa vad goda. Men i år begränsar jag intaget av godiset. Fast det klart,lite påskgodis lär slinka ner.. Njuta får man inte glömma av att göra!

GLAD PÅSK!